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광주디자인비엔날레 16년 톺아보기

A Deep Look into 16 Years of the Gwangju Design Biennale

 

최호랑 Choi, Horang

2021년에 아홉 번째로 열린 광주디자인비엔날레는 매 번 50억 원 내외의 공적 예산이 투입되는 대형 전시임에도 크게 주목받지 못하고 있다. 그 이유는 어디에 있을까. 나아가 16년째 ‘광주’에서 열리고 있는 ‘디자인’ ‘비엔날레’의 근본적 역할과 의미는 무엇일까.

이 글은 2021년 9월 열린 제 9회 전시를 계기로 그간의 광주디자인비엔날레를 되짚어보려는 시도이다. 특히 반복해 지적받아 온 ‘빈약한 기획’의 문제를 톺아본다. 그간 누가 무엇을 말해왔는지, 또 시의적절한 화두를 제시해 왔는지 살핀다. 

궁극에 이 글은, 이 행사가 무엇을 위해 지속될 것인지, 요컨대 ‘광주’ ‘디자인’ ‘비엔날레’ 로서 어떤 정체성과 목적의식을 가져야 하는지 존재론적 성찰이 필요하다고 진단한다.

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The Gwangju Design Biennale, which was held for the ninth time in 2021, has not garnered much attention even though it was a large-scale exhibition with a sizeable public investment of around KRW

5 billion each opening year. Why is this, and what was the fundamental role and meaning of a “Design” “Biennale” that has been held in “Gwangju” for the past 16 years?

This article commits to answer these questions while taking an overview of the said biennale, beginning with the 9th exhibition held in September 2021. There is a keen focus on the issue of poor planning that has been repeatedly pointed out as it explores what topics have been proposed by whom.

Ultimately, this article points out the need for an ontological review on why it should be continued – the identity and sense of purpose it should have as the “Gwangju” “Design” “Biennale.”

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